f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s   GRY | SERWERY GIER | BANNERY
 



 
 


chrome.fpp.pl
Podłącz nasz
baner
 





  f·p·p · c·h·r·o·m·e | Jan Marek (08.08.2002)

Wywiady

Jan Marek (08.08.2002)

Wiadomo od dawna, że polski producent gier, Techland pracuje nad największą polską produkcją - grą FPP Chrome. Wszyscy pracownicy firmy wkładają w grę całe swoje życie by pokazać, że nawet my, Polacy możemy stworzyć produkt na światowym poziomie, co na razie na zbyt dużą skalę nam się nie udało. Przeprowadziliśmy dla Was wywiad z pracownikiem Techlandu, panem Janem Markiem. Poniżej możecie przeczytać co nam powiedział o ich nadchodzącym projekcie.

1. Przedstaw się naszym czytelnikom (co robisz w Techlandzie, jakie jest Twoje hobby itd.).
Jan Marek: Nazywam się Jan Marek. W firmie Techland pracuję od 2 lat. Jestem odpowiedzialny za PR Chrome’a. Jako że lubię gry FPS to można powiedzieć, że jestem szczęściarzem, bo udaje mi się łączyć pracę z przyjemnością.

2. Jakie doświadczenie ma Techland w tworzeniu gier FPP?
JM: Techland zrobił Crime Cities, które było wydane na całym świecie. Jest to pewnego rodzaju symulator FPP, ale nie strzelanki tylko latającego samochodu rodem z Piątego Elementu.

Doświadczenia nabiera się... robiąc coś. Patrząc na to z takiego punktu widzenia, to mamy już ogromne doświadczenie. Jako wytrawni gracze mamy bardzo dobre wyczucie, co jest fajne, grywalne, itd. W tej chwili nasza technologia (Chrome Engine) i doświadczenie, jakie zebraliśmy sprawiają, że dostajemy propozycje robienia gier FPP dla największych publisher’ów. Więcej niestety nie mogę zdradzić.

3. Przejdźmy do rzeczy. Chrome ma być pierwszą poważną polską produkcją FPP. Powiedz nam, od jakiego czasu pracujecie nad grą, ile osób to robi i ile czasu będzie wam jeszcze potrzebne do zakończenia prac. Ciężko było zacząć wykonywać taki projekt?
JM: Zgadza się. Należymy do nielicznych firm, które podjęły się takiego wyzwania. Niemniej jednak sytuacja ostatnio trochę się zmieniła i nawet kraje wschodnio europejskie takie jak Czechy i Rosja prezentują bardzo ciekawe produkty, które wyznaczają nowy kierunek w grach FPP. Miejmy nadzieję, że nadszedł czas, że i Polacy będą mieli powody do dumy.

Nad Chromem pracujemy od 1,5 roku. Zespół pracujący nad grą cały czas w jakiś sposób ewoluuje, ale można by powiedzieć, że „stały” skład obejmuje 20 osób. Wydanie gry jest zapowiedziane na czwarty kwartał 2002 roku.

Na pewno było łatwiej było zacząć ten projekt, niż jest go skończyć. Trudno było tylko podjąć decyzję, czy decydujemy się na takie przedsięwzięcie. A nasz entuzjazm i ogrom pomysłów sprawił, że nie zastanawialiśmy się nad tym zbyt długo. Dostosowanie jakości produktu do ciągle zmieniających się wymagań rynku gier FPP to ciężka i praktycznie niekończąca się praca.

4. Byliście na targach E3, obserwowałem je uważnie i widziałem, że waszą grą interesowały się m. in. tak wielkie serwisy internetowe jak GameSpot. Jaka była przeważnie reakcja ludzi, którzy mogli tam widzieć lub nawet grać w grę?
JM: Z wyjazdu na E3 jesteśmy ogólnie zadowoleni. Już od dłuższego czasu jeździmy na międzynarodowe targi (Milia, ECTS), ale E3 to zupełnie co innego. A więc w tym roku była to dla nas pewnego rodzaju „premiera” światowa. Ku naszemu zadowoleniu zainteresowanie naszymi produktami było spore. Tak naprawdę niewiele osób miało czas, żeby dłużej pograć w Chrome’a i się „wciągnąć” w historię i grywalność. Jednak osoby, które grały chwaliły grafikę gry, która urzekała ich od pierwszego momentu. Następnym najczęściej poruszanym tematem był ogrom terenów i system implantów w grze.

5. Ile misji będzie oferowała pełna wersja Chrome?
JM: Wszystkich misji będzie 15. Każda z nich rozgrywa się w innym otoczeniu i jest istotna dla całej historii odgrywającej się w tle.

6. Zejdźmy trochę z tematu dla rozluźnienia atmosfery. Jaka jest Twoja ulubiona gra FPP i dlaczego?
JM: Chyba nie jestem jedyną osobą, której trudno wybrać tę jedną, jedyną grę. Mam kilka ulubionych gier. Każdą z nich cenię za coś innego:
- Medal Of Honor za dopracowanie, świetnie skonstruowaną grę akcji, klimat drugiej wojny światowej,
- Operation Fashpoint za pomysł i charakterystyczną atmosferę, ogromne przestrzenie, swobodę decyzji,
- Counter-Strike'a za bycie nadal (moim zdaniem) najlepszą grą sieciową.
7. Gdy wszedłem na oficjalną stronę gry (http://www.chromethegame.com) zauważyłem screeny zrobione terenom, na których będziemy mieli możliwość grać. Wyglądają one zdumiewająco. Jakiego engine będzie gra używać?
JM: Trudno mi uwierzyć, że w Polsce ktoś jeszcze nie słyszał o Chrome Engine. To znaczy, że zdecydowanie zbyt mało go promujemy.

Otóż jak już wspomniałem, Techland dysponuje swoim własnym „silnikiem” – Chrome Engine. Praca nad nim rozpoczęła się prawie 2 lata temu. Jest on porównywalny – a w niektórych aspektach przewyższający – światowych konkurentów. Chociaż jest on już od dłuższego czasu gotowy do używania nad jego poprawianiem i dodawaniem nowych możliwości ciągle pracuje odrębny zespół programistów w Techlandzie.

O możliwościach, jakości i uniwersalności naszego enginu świadczy chyba już sam fakt, iż są na nim oparte wszystkie produkty firmy Techland – od gier dla dzieci takich jak Pet Soccer, poprzez realistyczne symulacje jazdy jak Xpand Rally po samego Chrome’a, który jest niesamowicie wymagający pod względem możliwości graficznych i obliczeniowych.

8. Na jakim sprzęcie będzie można pograć w Chrome, by nie martwić się o żaden pokaz klatek?
JM: Nie ma co ukrywać, że wymagania Chrome’a będą wysokie. Ale trudno się spodziewać czegoś innego. Nawet nasz engine nie jest w stanie dokonać cudu, biorąc pod uwagę zaawansowany poziom graficzny i ilość samych elementów na scenie gry. Jeżeli gracz będzie chciał się w pełni rozkoszować pełnymi możliwościami graficznymi, jakimi Chrome dysponuje, powinien mieć zainstalowanego GeForce’a 3 lub 4. To element kluczowy. Warto tutaj wspomnieć, że właśnie dla tych kart Chrome jest optymalizowany i w pełni wykorzystuje ich potencjał i możliwości. Niemniej jednak zarówno właściciele starszych modeli GeForce będą mogli zagrać w grę doświadczając świetnej grafiki i nie narzekając na framerate uniemożliwiający grę.

9. Tryb multiplayer. Jakie tryby rozgrywki będzie Chrome posiadał? Opisz je pokrótce.
JM: Chrome ma 9 rodzajów rozgrywek multiplayerowych. Ich ilość i różnorodność powinna zapewnić, ze każdy gracz będzie zadowolony. Trzeba jeszcze wspomnieć, że w multiplayerze będą dostępne wszystkie opcje dostępne w trybie single player. Oto tryby gry, jakie przewidujemy – pozostawię je na razie bez opisów:
  • 1. Death Match
  • 2. Team Death Match
  • 3. Last Man Standing
  • 4. Last Team Standing
  • 5. Capture the Flag
  • 6. Assault
  • 7. Front
  • 8. Single Man Domination
  • 9. Team Domination
  • 10. W grze pojawią się przeróżne pojazdy. Samochody, czołgi itd. Będzie możliwość pojeżdżenia nimi, czy będziemy tylko bezwzględnie je niszczyć?
    JM: Pojazdy są bardzo ważnym elementem grywalnościowym w Chromie. To znaczy, że nie będą tylko nieruchomymi obiektami – makietami do niszczenia. Gracz będzie miał do dyspozycji prawie wszystkie pojazdy dostępne dla AI. Tak więc gracz będzie, dla przykładu, jeździł jeepem, ścigaczem, latał wahadłowcem, chodził walkerem...

    11. Będą na grę nałożone jakieś ograniczenia wiekowe, tak jak to ma miejsce np. w przypadku Soldier Of Fortune II? Ostatnio gry FPP są przepełnione krwią i brutalnością, czy Chrome będzie do takich należał?
    JM: Jak na razie kwestie prawne związane z ograniczeniem wieku nie zostały rozwiązane. Nie jest to zależne tylko od nas, wymagania i ograniczenia będą zapewne zależały od poszczególnych rynków sprzedaży (Niemcy), w Polsce niczego takiego nie planujemy.

    Chrome sam w sobie nie jest przesadnie brutalny. Nie można mu jednak odmówić realizmu. Jednym z możliwych rozwiązań jest implementacja odpowiednich „filtrów” brutalności/realizmu (np. krwi) w grze, za pomocą, których rodzice będą mogli decydować, na co pozwolą swojemu dziecku.

    12. Bohater, w którego będziemy mieli możliwość wcielenia się w grze będzie mógł przyjmować tzw. implanty, które będą zwiększać jego umiejętności. O jakie zdolności się rozchodzi, skąd będziemy mogli brać takie dodatki i w jakiej będą one formie?
    JM: Zanim gracz rozpoczyna grę dowiaduję się o poprzedzających wydarzeniach. Z nich również wynika, że Logan przeszedł kurację zainstalowania implantów. Niestety nie działają one od razu i proces ich asymilacji z organizmem wymaga czasu. Tak, więc, w trakcie grania ciało Logana przyswaja kolejne implanty i zezwala na ich używanie.

    Implantów jest ponad 10 a ich działanie jest bardzo różne (opis na chromethegame.com). Niestety nie można używać wszystkich jednocześnie, ponieważ to spowodowałoby przeciążenie systemu nerwowego. To właśnie użycie odpowiednich implantów w określonych sytuacjach będzie dawało graczowi znaczną przewagę podczas wykonywania misji.

    13. Co będzie wyróżniać Chrome od innych gier FPP, które są obecnie na rynku i od tych, które mają się pojawić?
    JM: Niewątpliwie największym atutem jest już wyżej wspomniany realizm, na który składa się kilka elementów:
  • szczegółowa i realistyczna grafika; bardzo szczegółowa i urozmaicona flora (ogromne tereny, bujna roślinność),
  • fizyka ciał; skomplikowany system symulacji reakcji ciała na strzały, uderzenia i kolizje z otoczeniem
  • złożona, bogata i wiarygodna fabuła tworząca szkielet całej gry
  • zaprojektowany w najmniejszym szczególe - główny bohater gry, z którym gracz będzie się mógł utożsamić, przeżywać wspólne zwątpienia i chwile chwały.
  • Następnie są takie elementy jak:
  • zróżnicowana grywalność; Chrome jest grą pełną zwrotów akcji, niestandardowych metod działania, zarówno pościgów jak i ucieczek, cichej infiltracji jak i frontalnych ataków, zaufania i partnerstwa jak i zdrady i oszustwa. Wiem, że to bardzo kontrowersyjny opis, ale taki jest właśnie Chrome. Mamy nadzieję, że wszyscy którzy w niego zagrają, będą się doskonale bawić
  • obfitość broni w połączeniu z implantami pozwala graczowi „dozbroić” Logana w takie możliwości, jakie będą korzystne w danej sytuacji, czasami okaże się pomocne zwiększenie odporności pancerza i samoregeneracja ciała po trafieniach, a czasami aktywny kamuflaż i niwelator hałasu
  • tryb multiplayer dający niespotykane dotąd możliwości i mnogość rodzajów rozgrywek
  • 14. Na żadnym screenie z Chrome nie widziałem żadnego terenu zurbanizowanego? Czy to oznacza, że walka będzie się toczyła tylko na ogromnych otwartych przestrzeniach?
    JM: Terenów „zurbanizowanych”, w ścisłym tego słowa znaczeniu (czyli miasta, wioski, itd.), nie będzie. Akcja gry rozgrywa się na nowo skolonizowanym systemie planetarnym. Takim kosmicznym dzikim zachodzie. Na razie jest on głównie wykorzystywany do odwiertów i eksploatacji lokalnych złóż. Niemniej jednak pojawiają się już pierwsze oznaki urbanistycznego społeczeństwa. Gra w dużej mierze będzie się odgrywała na ogromnych otwartych przestrzeniach, ale nie tylko. Prawie połowa akcji gry będzie się działa w bazach wojskowych, kompleksach naukowych, kopalniach, itd.

    15. Na co nakładany jest większy nacisk: tryb single player czy multi player?
    JM: Podchwytliwe pytanie. Niewątpliwie bardziej czasochłonny jest tryb single playerowy z racji wszystkich misji, które trzeba przygotować i dopracować. Jednak nacisk jakościowy jest kładziony na oby dwa tryby taki sam, ponieważ obecnie są jednakowo istotne.

    16. Znowu chwila na złapanie oddechu: czy Techland planuje tworzyć po Chrome jakieś inne gry, nawet niezwiązane z FPP?
    JM: Pomimo tego, że Chrome jest naszą główną produkcją to równolegle tworzone są też inne produkty. Jeżeli chodzi o gry w trakcie prac nad Chromem powstały m.in. Survival: The Ultimate Challenge, Pet Racer i Pet Soccer. Obecnie trwają również prace nad Xpand Rally (xr.techland.com.pl) i Day of the Mutants (dom.techland.com.pl). Oprócz tego niezależny zespół cały czas pracuje nad nowymi wersjami naszych programów tłumaczących.

    17. Masz czas na czytanie książek lub oglądanie filmów? Jaka jest Twoja ulubiona książka i jaki film zrobił na Tobie największe wrażenie?
    JM: Z przykrością muszę stwierdzić, że nie mam zbyt dużo czasu na czytanie książek. A kiedy już mam, to bardzo często są to książki w jakiś sposób związane z pracą. Ale kiedy wreszcie czytam coś dla rozrywki to lubię książki science-fiction (Gibson, Stephenson, Sterling, Lem).

    Wprawdzie nie stronię od divx’ów, ale bardzo lubię chodzić do kina. Ogólnie jestem fanem dobrych filmów sci-fi (12 małp, Obcy, Piąty Element), ale ku mojemu własnemu zaskoczeniu najbardziej w pamięci zapadły mi dwa stare filmy, do których zawsze lubię powracać: With Honors (Żółtodzioby) i The Field of Dreams (niestety nie znam polskiego tytułu).

    18. Czy do pełnej wersji Chrome będzie dołączony jakiś gadżet? Jakaś koszulka, kubek, podkładka pod mysz?
    JM: Pozwolę sobie nie odpowiedzieć na to pytanie. Chodzi tutaj o zabiegi marketingowe, których na razie nie chciałbym ujawniać.

    19. Jak oceniasz szanse Chrome na rywalizację z takimi tytułami jak Soldier Of Fortune II, Jedi Knight II: Jedi Outcast oraz C&C: Renegade?
    JM: Odpowiedź jest prosta: gdybyśmy nie byli pewni tego, że Chrome jest w stanie konkurować z produktami, które są i które znajdą się na rynku to byśmy nad nim nie pracowali. Było be to marnowaniem czasu i pieniędzy.

    20. Jak będzie się prezentowała inteligencja komputerowych przeciwników? Będą oni wzywali po pomoc, czy może będą preferowali akcje typu Rambo?
    JM: W Chrome są trzy rodzaje przeciwników, które gracz będzie mógł rozpoznać: żołnierze, bossowie i roboty (latające sondy, działka ścienne, itd.).

    Pierwsza grupa, czyli żołnierze, oparta jest na wspólnym algorytmie. W praktyce jednak zachowanie każdego żołnierza jest inne, ponieważ jest ono determinowane przez otoczenie i warunki. AI zachowuje się różnie w zależności od tego, w jakim jest otoczeniu, jaką bronią dysponuje, jaką bronią dysponuje jego przeciwnik, czy jest w grupie, czy sam... Tak więc w Chrome nie ma określonych grup żołnierzy jak ma to miejsce w większości gier. Tacy przeciwnicy stają się bezradni, kiedy znajdą się w nowej nieprzewidzianej przez twórców sytuacji. AI w Chrome jest elastyczne i automatycznie dostosowuje się do zaistniałej sytuacji wykorzystując również obiekty i ukształtowanie terenu.

    Bossowie są specyficznym rodzajem AI, ponieważ każdy z nich jest oryginalny i gracz będzie musiał za każdym razem odkryć nowy sposób na ich pokonanie. Nie warto tutaj wymieniać wszystkich. Mogę tylko zapewnić, że walka z nimi dostarczy wielkich emocji i wrażeń.
    Elektroniczni przeciwnicy są z reguły w miarę łatwi do pokonania, chociaż często występują w grupach. Ich siła polega jednak na możliwości powiadomienia innych jednostek. Tak więc gracz musi być bardzo ostrożny.

    21. Jakie efekty dźwiękowe znajdą się w Chrome? Przewidujecie obsługę DD 5.1?
    JM: Chrome Engine wykorzystuje w pełni możliwości kart muzycznych Sound Blaster Live, takie jak Environmental Audio Extension. Niestety sam nie jestem muzykiem ani dźwiękowcem i więcej na ten temat nie jestem w stanie powiedzieć.

    22. Jeżeli gra odniosłaby sukces, a wszystko na to wskazuje, to zamierzacie wziąć się za tworzenie jakiegoś dodatku lub nawet sequela gry?
    JM: Brana pod uwagę jest każda opcja, ale jest zbyt wcześnie, żeby myśleć o tym poważnie. Wszystko zależy czy gra przyjmie się świetnie, czy tylko dobrze. Mamy nadzieję, że dzięki single playerowi jak i Multiplayerowi, Chrome skupi wokół siebie graczy na długi czas, a wtedy na pewno przygotujemy drugą część.

    23. Udostępnicie do gry programy edytorskie do tworzenia map, broni i robienia innych modyfikacji?
    JM: Najprawdopodobniej tak. Przejrzysta struktura naszej gry w połączeniu z naszym edytorem misji pozwalają łatwo tworzyć MOD’y. Takie rzeczy są obecnie uważane za oczywiste, ale tak naprawdę to niewiele z nich jest rzeczywiście łatwych w użyciu. Prowadzimy właśnie prace nad tym, aby te narzędzia były ekstremalnie łatwe i przyjemne w obsłudze. Wszystko wskazuje więc że tego typu możliwości znajdą się w grze.

    24. Czy Chrome będzie tworzony w polskiej wersji językowej?
    JM: Na pewno będziemy mogli wybrać polskie napisy. To czy użyjemy polskich aktorów zależy od tego czy uda nam się znaleźć głosy odpowiadające charakterystyce głównych bohaterów. Zbyt wiele zachodnich produkcji straciło niepowtarzalny klimat po pełnej polskiej lokalizacji, zamieniając się w pretensjonalne bajki dla małych dzieci, nie chcemy, aby tak się stało w przypadku Chrome.

    25. Kiedy przewidujecie premierę gry i w jakiej cenie będzie można ją zakupić?
    JM: Premiera gry odbędzie się zapewne w tym samym czasie, co premiera światowa. O cenie trudno mi jeszcze cokolwiek powiedzieć, należy to do działu marketingu, a ten z tego co wiem nie podjął jeszcze decyzji w tej kwestii. Jak tylko ta sprawa zostanie uregulowana na pewno poinformujemy Państwa.

    26. Na sam koniec: co chciałbyś przekazać osobom oczekującym na Chrome, czytelnikom news.fpp.pl i w ogóle wszystkim fanom gier FPP?
    JM: No cóż. Na podsumowanie chciałbym przekazać, że wszyscy w naszej firmie wkładają mnóstwo wysiłku, aby Chrome był naprawdę świetną grą. Chcemy stworzyć grę, która zmieni wyobrażenie o polskich produkcjach i udowodni, że również w Polsce można stworzyć grę, która wyznaczy nową jakość dla produktów zachodnich. Zdajemy sobie sprawę, że jest to ogromnie trudne zadanie, jednak dokładamy wszelkich wysiłków, aby ten cel osiągnąć. Ze wstępnych testów wewnętrznych wynika, że gra podoba się graczom, jest ciekawa, wciągająca i pełna napięcia. Mamy więc nadzieję, że wszyscy oczekujący na Chrome nie będą zawiedzeni.

    Warto zobaczyć:
    - oficjalna strona gry Chrome
    - Zapowiedź Chrome na news.fpp.pl






     + DODAJ NOWY TEMAT 




    --------------------------------------
    Autor: [FPP]Krypton
    Aktualizacja: 09·12·2001 - 06:01



     : DRUKUJ 

         




       


    f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s © 2000-2005 f·p·p productions. Skontaktuj się z nami w celu uzyskania dodatkowych informacji.
    Przeczytaj reklama z nami, aby dowiedzieć się jak ukierunkować swoje produkty i usługi do graczy.


    Dzisiaj jest Środa · 27 Maja · 2020
    Strona wygenerowana w 0.075501 sek.