f·p·p · c·h·r·o·m·e http://chrome.fpp.pl |
|||
Wywiady Jan Marek (08.08.2002) Wiadomo od dawna, że polski producent gier, Techland pracuje nad największą polską produkcją - grą FPP Chrome. Wszyscy pracownicy firmy wkładają w grę całe swoje życie by pokazać, że nawet my, Polacy możemy stworzyć produkt na światowym poziomie, co na razie na zbyt dużą skalę nam się nie udało. Przeprowadziliśmy dla Was wywiad z pracownikiem Techlandu, panem Janem Markiem. Poniżej możecie przeczytać co nam powiedział o ich nadchodzącym projekcie. 1. Przedstaw się naszym czytelnikom (co robisz w Techlandzie, jakie jest Twoje hobby itd.). Jan Marek: Nazywam się Jan Marek. W firmie Techland pracuję od 2 lat. Jestem odpowiedzialny za PR Chrome’a. Jako że lubię gry FPS to można powiedzieć, że jestem szczęściarzem, bo udaje mi się łączyć pracę z przyjemnością. 2. Jakie doświadczenie ma Techland w tworzeniu gier FPP? JM: Techland zrobił Crime Cities, które było wydane na całym świecie. Jest to pewnego rodzaju symulator FPP, ale nie strzelanki tylko latającego samochodu rodem z Piątego Elementu. Doświadczenia nabiera się... robiąc coś. Patrząc na to z takiego punktu widzenia, to mamy już ogromne doświadczenie. Jako wytrawni gracze mamy bardzo dobre wyczucie, co jest fajne, grywalne, itd. W tej chwili nasza technologia (Chrome Engine) i doświadczenie, jakie zebraliśmy sprawiają, że dostajemy propozycje robienia gier FPP dla największych publisher’ów. Więcej niestety nie mogę zdradzić. 3. Przejdźmy do rzeczy. Chrome ma być pierwszą poważną polską produkcją FPP. Powiedz nam, od jakiego czasu pracujecie nad grą, ile osób to robi i ile czasu będzie wam jeszcze potrzebne do zakończenia prac. Ciężko było zacząć wykonywać taki projekt? JM: Zgadza się. Należymy do nielicznych firm, które podjęły się takiego wyzwania. Niemniej jednak sytuacja ostatnio trochę się zmieniła i nawet kraje wschodnio europejskie takie jak Czechy i Rosja prezentują bardzo ciekawe produkty, które wyznaczają nowy kierunek w grach FPP. Miejmy nadzieję, że nadszedł czas, że i Polacy będą mieli powody do dumy. Nad Chromem pracujemy od 1,5 roku. Zespół pracujący nad grą cały czas w jakiś sposób ewoluuje, ale można by powiedzieć, że „stały” skład obejmuje 20 osób. Wydanie gry jest zapowiedziane na czwarty kwartał 2002 roku. Na pewno było łatwiej było zacząć ten projekt, niż jest go skończyć. Trudno było tylko podjąć decyzję, czy decydujemy się na takie przedsięwzięcie. A nasz entuzjazm i ogrom pomysłów sprawił, że nie zastanawialiśmy się nad tym zbyt długo. Dostosowanie jakości produktu do ciągle zmieniających się wymagań rynku gier FPP to ciężka i praktycznie niekończąca się praca. 4. Byliście na targach E3, obserwowałem je uważnie i widziałem, że waszą grą interesowały się m. in. tak wielkie serwisy internetowe jak GameSpot. Jaka była przeważnie reakcja ludzi, którzy mogli tam widzieć lub nawet grać w grę? JM: Z wyjazdu na E3 jesteśmy ogólnie zadowoleni. Już od dłuższego czasu jeździmy na międzynarodowe targi (Milia, ECTS), ale E3 to zupełnie co innego. A więc w tym roku była to dla nas pewnego rodzaju „premiera” światowa. Ku naszemu zadowoleniu zainteresowanie naszymi produktami było spore. Tak naprawdę niewiele osób miało czas, żeby dłużej pograć w Chrome’a i się „wciągnąć” w historię i grywalność. Jednak osoby, które grały chwaliły grafikę gry, która urzekała ich od pierwszego momentu. Następnym najczęściej poruszanym tematem był ogrom terenów i system implantów w grze. 5. Ile misji będzie oferowała pełna wersja Chrome? JM: Wszystkich misji będzie 15. Każda z nich rozgrywa się w innym otoczeniu i jest istotna dla całej historii odgrywającej się w tle. 6. Zejdźmy trochę z tematu dla rozluźnienia atmosfery. Jaka jest Twoja ulubiona gra FPP i dlaczego? JM: Chyba nie jestem jedyną osobą, której trudno wybrać tę jedną, jedyną grę. Mam kilka ulubionych gier. Każdą z nich cenię za coś innego: - Medal Of Honor za dopracowanie, świetnie skonstruowaną grę akcji, klimat drugiej wojny światowej,7. Gdy wszedłem na oficjalną stronę gry (http://www.chromethegame.com) zauważyłem screeny zrobione terenom, na których będziemy mieli możliwość grać. Wyglądają one zdumiewająco. Jakiego engine będzie gra używać? JM: Trudno mi uwierzyć, że w Polsce ktoś jeszcze nie słyszał o Chrome Engine. To znaczy, że zdecydowanie zbyt mało go promujemy. Otóż jak już wspomniałem, Techland dysponuje swoim własnym „silnikiem” – Chrome Engine. Praca nad nim rozpoczęła się prawie 2 lata temu. Jest on porównywalny – a w niektórych aspektach przewyższający – światowych konkurentów. Chociaż jest on już od dłuższego czasu gotowy do używania nad jego poprawianiem i dodawaniem nowych możliwości ciągle pracuje odrębny zespół programistów w Techlandzie. O możliwościach, jakości i uniwersalności naszego enginu świadczy chyba już sam fakt, iż są na nim oparte wszystkie produkty firmy Techland – od gier dla dzieci takich jak Pet Soccer, poprzez realistyczne symulacje jazdy jak Xpand Rally po samego Chrome’a, który jest niesamowicie wymagający pod względem możliwości graficznych i obliczeniowych. 8. Na jakim sprzęcie będzie można pograć w Chrome, by nie martwić się o żaden pokaz klatek? JM: Nie ma co ukrywać, że wymagania Chrome’a będą wysokie. Ale trudno się spodziewać czegoś innego. Nawet nasz engine nie jest w stanie dokonać cudu, biorąc pod uwagę zaawansowany poziom graficzny i ilość samych elementów na scenie gry. Jeżeli gracz będzie chciał się w pełni rozkoszować pełnymi możliwościami graficznymi, jakimi Chrome dysponuje, powinien mieć zainstalowanego GeForce’a 3 lub 4. To element kluczowy. Warto tutaj wspomnieć, że właśnie dla tych kart Chrome jest optymalizowany i w pełni wykorzystuje ich potencjał i możliwości. Niemniej jednak zarówno właściciele starszych modeli GeForce będą mogli zagrać w grę doświadczając świetnej grafiki i nie narzekając na framerate uniemożliwiający grę. 9. Tryb multiplayer. Jakie tryby rozgrywki będzie Chrome posiadał? Opisz je pokrótce. JM: Chrome ma 9 rodzajów rozgrywek multiplayerowych. Ich ilość i różnorodność powinna zapewnić, ze każdy gracz będzie zadowolony. Trzeba jeszcze wspomnieć, że w multiplayerze będą dostępne wszystkie opcje dostępne w trybie single player. Oto tryby gry, jakie przewidujemy – pozostawię je na razie bez opisów: 10. W grze pojawią się przeróżne pojazdy. Samochody, czołgi itd. Będzie możliwość pojeżdżenia nimi, czy będziemy tylko bezwzględnie je niszczyć? JM: Pojazdy są bardzo ważnym elementem grywalnościowym w Chromie. To znaczy, że nie będą tylko nieruchomymi obiektami – makietami do niszczenia. Gracz będzie miał do dyspozycji prawie wszystkie pojazdy dostępne dla AI. Tak więc gracz będzie, dla przykładu, jeździł jeepem, ścigaczem, latał wahadłowcem, chodził walkerem... 11. Będą na grę nałożone jakieś ograniczenia wiekowe, tak jak to ma miejsce np. w przypadku Soldier Of Fortune II? Ostatnio gry FPP są przepełnione krwią i brutalnością, czy Chrome będzie do takich należał? JM: Jak na razie kwestie prawne związane z ograniczeniem wieku nie zostały rozwiązane. Nie jest to zależne tylko od nas, wymagania i ograniczenia będą zapewne zależały od poszczególnych rynków sprzedaży (Niemcy), w Polsce niczego takiego nie planujemy. Chrome sam w sobie nie jest przesadnie brutalny. Nie można mu jednak odmówić realizmu. Jednym z możliwych rozwiązań jest implementacja odpowiednich „filtrów” brutalności/realizmu (np. krwi) w grze, za pomocą, których rodzice będą mogli decydować, na co pozwolą swojemu dziecku. 12. Bohater, w którego będziemy mieli możliwość wcielenia się w grze będzie mógł przyjmować tzw. implanty, które będą zwiększać jego umiejętności. O jakie zdolności się rozchodzi, skąd będziemy mogli brać takie dodatki i w jakiej będą one formie? JM: Zanim gracz rozpoczyna grę dowiaduję się o poprzedzających wydarzeniach. Z nich również wynika, że Logan przeszedł kurację zainstalowania implantów. Niestety nie działają one od razu i proces ich asymilacji z organizmem wymaga czasu. Tak, więc, w trakcie grania ciało Logana przyswaja kolejne implanty i zezwala na ich używanie. Implantów jest ponad 10 a ich działanie jest bardzo różne (opis na chromethegame.com). Niestety nie można używać wszystkich jednocześnie, ponieważ to spowodowałoby przeciążenie systemu nerwowego. To właśnie użycie odpowiednich implantów w określonych sytuacjach będzie dawało graczowi znaczną przewagę podczas wykonywania misji. 13. Co będzie wyróżniać Chrome od innych gier FPP, które są obecnie na rynku i od tych, które mają się pojawić? JM: Niewątpliwie największym atutem jest już wyżej wspomniany realizm, na który składa się kilka elementów: Następnie są takie elementy jak: 14. Na żadnym screenie z Chrome nie widziałem żadnego terenu zurbanizowanego? Czy to oznacza, że walka będzie się toczyła tylko na ogromnych otwartych przestrzeniach? JM: Terenów „zurbanizowanych”, w ścisłym tego słowa znaczeniu (czyli miasta, wioski, itd.), nie będzie. Akcja gry rozgrywa się na nowo skolonizowanym systemie planetarnym. Takim kosmicznym dzikim zachodzie. Na razie jest on głównie wykorzystywany do odwiertów i eksploatacji lokalnych złóż. Niemniej jednak pojawiają się już pierwsze oznaki urbanistycznego społeczeństwa. Gra w dużej mierze będzie się odgrywała na ogromnych otwartych przestrzeniach, ale nie tylko. Prawie połowa akcji gry będzie się działa w bazach wojskowych, kompleksach naukowych, kopalniach, itd. 15. Na co nakładany jest większy nacisk: tryb single player czy multi player? Warto zobaczyć: |
|||
© 2000-2001 f·p·p productions. http://fpp.pl, [email protected] |
|||
Wyrukowano dnia 2024-04-26, 07:52, z
172.70.178.191 (172.70.178.191) Strona dostępna online pod adresem: http://chrome.fpp.pl/?pl:pages:show:52::: DRUKUJ | Powrót |